کاظم کلانتری | شهرآرانیوز - به هیچ وجه نمیتوان برای فیلمهای وس اندرسون هیجانزده نبود؛ همانطور که از استقبال منتقدان و تشویق ۹ دقیقهای تماشاگران بعد از اکران فیلم برمیآید «گزارش فرانسوی» تا الان بخت اصلی نخل طلای کن است. آخرین تجربه منحصربهفرد و خاص اندرسون در دنیای قصهگویی سینمایی در قرن بیستم میلادی میگذرد. فیلم اینگونه توصیف شده است: «نامهای عاشقانه به یک روزنامه آمریکایی در شهری خیالی و قرنبیستمی فرانسه.» داستان فیلم از عشق اندرسون به روزنامه نیویورکر نشئت گرفته است و برخی از شخصیتها و وقایع آن براساس شخصیتها و سه مقاله نیویورکر پرداخته شدهاند؛ حبس ابد یک هنرمند، شورشهای دانشجویی و یک گروگانگیری.
اندرسون درباره داستان فیلمش گفته است: «توضیح داستان آسان نیست، فیلم درباره یک روزنامهنگار آمریکایی است که در فرانسه مجله خودش را ایجاد میکند. داستان بیشتر تصویری از این مرد روزنامهنگار است که برای نوشتن آنچه میخواهد میجنگد. فیلم درباره آزادی مطبوعات نیست، اما صحبت درباره خبرنگاران یعنی صحبت درباره آنچه در دنیای واقعی میگذرد.».
«گزارش فرانسوی» فیلم پربازیگری است؛ سیرشا رونان، فرانسیس مکدورمند، بیل مری، تیلدا سوئینتن، تیموتی شالامی، بنیسیو دل تورو، هنری وینکلر، متیو آمالریک، جفری رایت، لئا سیدو، لوئیس اسمیت، الیزابت ماس، ویلم دفو، کریستف والتس، اوون ویلسون، آدرین برودی، جیسون شوارتزمن، باب بالابان، متیو آمالریک، روپرت فرند، گریفین دان، استیو پارک، دنیس منشت، ونسان ماکنی، گیوم گالین، سسیل دو فرانس، الکس لاوتر و فیشر استیونس در این فیلم بازی میکنند.
تصویربرداری «گزارش فرانسوی» در نوامبر ۲۰۱۸ شروع شد و در مارس ۲۰۱۹ بهپایان رسید. شهر آنگولم در کشور فرانسه لوکیشن فیلم بود؛ آنگولم شهری است در جنوب غربی فرانسه. اندرسن درباره انتخاب این شهر بهعنوان لوکیشن فیلم به رسانهها گفته است: «آنگولم شهر آرامی است؛ بنابراین برای ساخت فیلم جای ایدهآلی است.»
وس اندرسون سال ۲۰۱۲ با فیلم قلمرو طلوع ماه در جشنواره کن حاضر بود.
حتی باتوجهبه استانداردهای خود وس اندرسون، این باید بلندپروازانهترین فیلمی باشد که او تابهحال ساخته است.
پت براون | Slant Magazine
فیلم وس اندرسون یک تمرین جذاب و شگفتانگیز است در روایتگری پیچیده و ترکیببندی تصویری.
«گزارش فرانسوی» اثری است از همان شوخطبعی بینظیر اندرسونی که در بعضی مواقع جزئیاتش در تحرک، ایستایی، گرافیک و تایپوگرافی، چنان در صفحه نمایش آراسته شدهاند که فکتان میافتد.
یکچیز کاملا قطعی است: هیچچیزی کاملا شبیه «گزارش فرانسوی» وجود ندارد، البته بهجز فیلمهای دیگر اندرسون.
اریک کوهن | indieWire
«گزارش فرانسوی» یک تماشای مفرح است زیرا مرتبا خودش را از نو میآفریند. هر فصل به روزنامهنگار دیگری فرصت میدهد تا مسئولیت را به عهده بگیرد.
دیوید رونی | Hollywood Reporter
فیلمی بدیع و جذاب که هیچ فیلمساز دیگری نمیتوانست آن را خلق کند.
پیتر بردشاو | Guardian
«گزارش فرانسوی» خیلی بامزه است: همینالان دارم از دکه روزنامهفروشی میگیرمش.
رابین کالین | Daily Telegraph
دهمین فیلم خارقالعاده وس اندرسون، معادل سینمایی یک وسیله ترمزبریده است که از یک بازار شبوغ میگذرد.
تاد مک کارتی | Deadline Hollywood Daily
وس اندرسون گلی است که در اوج شکوفایی و کمال قرار دارد، گلی که فقط در قلهای مرتفع رشد میکند.
بله، هنوز فاصلهای عجیب و بازیگوشانه بین عناصر فیلم و مخاطب وجود دارد، اما «گزارش فرانسوی» در مقایسه با فیلمهای قبلی اندرسون کمتر نگران این رابطه است و این چیز خوبی است.
واکنش منتقدان به فیلم Everything Went Well فرانسوا اوزون | بازیهای چشمگیر و درخشان
اولین واکنش منتقدان به فیلم «آنت» Annette لئوس کاراکس | ضد«لالالند» و در آستانه فروپاشی